Hieronder vind ik het antwoord op de meest gestelde vragen. Staat mijn vraag er niet tussen?
Dan kan ik contact opnemen met IQWOON.
IQWOON is sinds 1 mei 2023 gesloten voor nieuwe klanten. Op deze website getoonde rentes zijn enkel nog van toepassing voor bestaande hypotheken.
>
Je kunt terecht bij de partner waar je een aanstelling hebt.
MO.Servicing
DAK
Je kunt DAK telefonisch bereiken op: 030-214 22 98
>
Je kunt de status van de aanvraag inzien via de partner waar je de aanvraag hebt ingediend.
MO.Servicing
Je kunt de status van de aanvraag inzien via de inlogpagina van MO.Servicing.
DAK
Je kunt de status van de aanvraag inzien via de inlogpagina van DAK.
>
Je vindt de actuele verwerkingstijden via de partner waar je de aanvraag hebt ingediend.
MO.Servicing
Aanvragen die worden ingediend via één van bovenstaande bedieningsconcepten, worden verwerkt door MO.Servicing. De verwerkingstijden van MO.Servicing vind je op de website van MO.Servicing.
DAK
De verwerkingstijden van DAK vind je op de inlogpagina van DAK.
>
Sinds 25 mei 2018 is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van toepassing. De AVG geeft mij meer zeggenschap over mijn persoonsgegevens. Dit betekent dat ik het recht heb om de gegevens in te zien en te ontvangen die IQWOON van mij bewaart. Ik kan mijn persoonsgegevens in een paar stappen opvragen:
>
IQWOON stuurt alleen post naar het adres van de woning waarvoor ik de lening heb afgesloten. Om mijn adres te veranderen vul ik het formulier ‘Ik wijzig mijn adres’ in.
Dit formulier moet ik printen, ondertekenen en met de gevraagde documenten mailen naar iqvraag@iqwoon.nl.
>
Via Mijn IQWOON kan ik mijn bankrekeningnummer, telefoonnummer en e-mailadres eenvoudig zelf wijzigen.
>
Wanneer ik niet tevreden ben over de service van IQWOON kan ik een klacht indienen via het formulier 'Ik heb een klacht'.
Wat doet IQWOON na ontvangst van mijn klacht?
Ik ontvang een bevestiging als IQWOON mijn klacht heeft ontvangen. IQWOON neemt binnen 14 werkdagen contact met mij op en probeert meteen een oplossing of heldere uitleg te geven. Als dat niet gelijk mogelijk is, vertelt IQWOON mij wanneer ik een antwoord kan verwachten.
Niet tevreden?
Als ik niet tevreden ben met het antwoord kan ik in beroep gaan tegen de beslissing van IQWOON. Ik leg nogmaals mijn klacht bij IQWOON voor met een toelichting en eventueel aanvullende documenten die mijn mening in het geschil nader toelichten.
Niet tevreden met de reactie van IQWOON op het beroep?
Het kan zijn dat ik nog steeds niet tevreden ben met de oplossing van IQWOON. Dan kan ik binnen drie maanden na ontvangst van de beslissing van IQWOON contact opnemen met:
Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (KiFiD)
T.a.v. Ombudsman Financiële Dienstverlening
Postbus 93257
2509 AG Den Haag
Het KiFid is er om mij bij te staan bij het behandelen van mijn klacht over een financieel product. Ik kan mijn klacht ook voorleggen aan een burgerrechter.
>
Ik kan de hoogte van mijn lening eenvoudig bekijken via Mijn IQWOON. Mijn IQWOON is mijn persoonlijke portaal waarin ik 24 uur per dag inzicht heb in mijn hypotheekgegevens.
>
Als ik mijn woning wil verhuren, dan moet ik hier toestemming voor vragen via Mijn IQWOON.
Nadat IQWOON mijn verzoek heeft ontvangen, krijg ik binnen enkele dagen een bericht. Hierin staat vaak meteen of ik mijn woning mag verhuren. Soms moet ik extra informatie aanleveren en ontvang ik daarna het besluit. Daarnaast moet ik toestemming hebben van de gemeente om de woning te verhuren.
>
Ik vul het formulier 'Overlijden' in en mail deze naar iqvraag@iqwoon.nl.
Op de pagina overlijden lees ik wat ik verder moet doen en kan verwachten.
>
Ik kan in deze situatie het beste advies vragen aan mijn hypotheekadviseur. Wil ik de lening omzetten? Dan vul ik samen met mijn hypotheekadviseur het formulier ‘Ik vraag hoofdelijk ontslag aan’ in en stuur deze naar IQWOON. IQWOON besluit na ontvangst van het formulier of de lening aangepast kan worden.
>
Ik moet IQWOON zo snel mogelijk de gegevens van mijn curator doorgeven. IQWOON is bereikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur op telefoonnummer 010 266 3662 of via e-mail bijzonderbeheer@iqwoon.nl.
In de algemene voorwaarden van de lening voor mijn woning staat dat IQWOON de lening mag stoppen als ik failliet ben verklaard. Dit betekent dat ik het hele bedrag van de lening direct aan IQWOON moet terugbetalen. IQWOON overlegt met mijn curator of het wel of niet nodig is om mijn woning te verkopen.
>
Ik geef zo snel mogelijk de gegevens van mijn bewindvoerder aan IQWOON door. IQWOON is bereikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur op telefoonnummer 010 266 3662 of via e-mail bijzonderbeheer@iqwoon.nl.
In de algemene voorwaarden van de lening voor mijn woning staat dat IQWOON de lening mag stoppen als ik word toegelaten tot WSNP. Dit betekent dat ik het hele bedrag van de lening direct aan IQWOON moet terugbetalen. IQWOON overlegt met mijn bewindvoerder of het wel of niet nodig is om mijn woning te verkopen.
>
Mijn IQWOON is mijn persoonlijke portaal waarin ik 24 uur per dag inzicht heb in mijn hypotheekgegevens. In mijn IQWOON:
>
Nadat mijn hypotheek is gepasseerd, ontvang ik per post een welkomstbrief met mijn registratiecode. Ik ontvang dit ongeveer 10 werkdagen nadat ik bij de notaris ben geweest.
Heb ik deze registratiecode niet ontvangen? Of is mijn registratiecode verlopen? Dan kan ik via de inlogpagina van Mijn IQWOON een nieuwe aanvragen via 'Registratiecode aanvragen'. Ik ontvang de registratiecode binnen een paar dagen per post.
>
Ja, dat kan. Ik neem hiervoor contact op met IQWOON via iqvraag@iqwoon.nl of via 010 266 3660. Ik ontvang vervolgens per post een activatiecode voor mijn partner.
>
Ik ga naar Mijn IQWOON en vul mijn e-mailadres en wachtwoord in. Nadat ik op inloggen klik, ontvang ik op mijn mobiele nummer een sms met daarin een code. Als ik deze code invoer in het inlogscherm, dan kan ik inloggen.
Als ik nog geen Mijn IQWOON account heb, dan kies ik voor 'Registreren'.
>
Ik vraag een nieuwe registratiecode aan door in het inlogscherm van Mijn IQWOON te kiezen voor 'Registreren'. Ik ontvang binnen drie werkdagen een nieuwe registratiecode per post.
>
De registratiecode is tot 3 maanden na de datum op de brief geldig.
Is mijn registratiecode verlopen? Dan kan ik eenvoudig een nieuwe registratiecode aanvragen door in het inlogscherm van Mijn IQWOON te kiezen voor 'Registreren'. Ik ontvang binnen 3 werkdagen een nieuwe registratiecode per post.
>
Ik controleer de volgende punten:
>
Om mijn wachtwoord te wijzigen ga ik in Mijn IQWOON naar 'Mijn lening' en vervolgens naar 'Persoonlijke gegevens'.
>
Wanneer ik mijn wachtwoord vergeten ben, kies ik op de inlogpagina van Mijn IQWOON voor wachtwoord of e-mailadres vergeten en volg ik de aangegeven stappen.
>
Als ik mijn oude telefoonnummer nog heb, dan kan ik mijn telefoonnummer wijzigen in Mijn IQWOON. Ik log in en ga naar 'Mijn lening' en vervolgens naar 'persoonlijke gegevens'.
Als ik mijn oude telefoonnummer niet meer heb, dan moet ik contact met IQWOON opnemen. IQWOON past mijn telefoonnummer voor mij aan. Ik ontvang dan een nieuwe registratiecode. Hiermee kan ik mezelf opnieuw registeren met mijn nieuwe telefoonnummer.
>
Ja, dat kan. Ik log eerst in met mijn oude e-mailadres. In mijn account verander ik mijn e-mailadres via 'Mijn lening' en 'persoonlijke gegevens'. Zodra ik mijn e-mailadres heb gewijzigd, kan ik voortaan inloggen met het nieuwe e-mailadres.
Als ik mijn wachtwoord ben vergeten, moet ik contact opnemen met IQWOON. IQWOON past mijn e-mailadres voor mij aan en stuurt een nieuwe registratiecode per post. Zo kan ik mezelf opnieuw registeren met een nieuw e-mailadres.
>
De rente en aflossing die horen bij mijn lening worden op de eerste werkdag van de maand van mijn rekening afgeschreven. Ik betaal per maand achteraf. Kan IQWOON het bedrag niet afschrijven? Dan ontvang ik binnen enkele dagen een brief. Hierin staat wat ik moet doen.
Weet ik dat er op de dag van de afschrijving niet voldoende geld op mijn bankrekening staat? Dan kan ik telefonisch contact opnemen met IQWOON om een betaalafspraak te maken. Zo voorkom ik dat ik een brief ontvang.
>
Ik kan op een aantal manieren meer geld lenen voor mijn woning:
Daarnaast kan ik het beste contact opnemen met mijn hypotheekadviseur. De adviseur kan mij uitleggen welke van de mogelijkheden het beste voor mij is. Zonder hypotheekadviseur kan ik geen extra geld lenen bij IQWOON.
>
Om de lening voor mijn woning over te sluiten naar een andere aanbieder neem ik contact op met mijn hypotheekadviseur. Ik vraag mijn adviseur of de lening van een andere aanbieder beter past bij mijn persoonlijke situatie. Is dit het geval? Dan neemt mijn hypotheekadviseur contact op met IQWOON om mijn lening over te sluiten. Wil ik de lening oversluiten naar een aanbieder die mij de mogelijkheid geeft om mijn lening online af te sluiten? Dan regel ik alles zelf via de website van deze aanbieder.
Let op: Het kan zijn dat ik een vergoeding moet betalen. Of ik een vergoeding moet betalen hangt onder andere af van:
Als ik wil weten of ik een vergoeding moet betalen en hoe hoog die vergoeding is, dan vraag ik een proforma aflosnota aan. Dit is een vrijblijvende berekening die mij een schatting geeft van de hoogte van de vergoeding op het moment dat ik het aanvraag. De proforma aflosnota vraag ik eenvoudig aan via Mijn IQWOON. In de meeste gevallen heb ik binnen een kwartier mijn proforma aflosnota in de berichtenbox.
>
Als ik mijn lening eerder terugbetaal dan heeft dit zowel voor- als nadelen. Als ik wil weten wat de beste keuze is voor mij, dan vraag ik advies aan mijn hypotheekadviseur. Het kan zijn dat hij of zij voor dit advies kosten rekent.
>
Als ik wil profiteren van de lage hypotheekrente, dan heb ik verschillende mogelijkheden om mijn rente te verlagen. Hieronder vind ik de mogelijkheden op een rij.
Rentemiddeling
Rentemiddeling kan bij IQWOON niet worden aangevraagd.
Tussentijdse rentewijziging
Bij een tussentijdse rentewijziging kan ik een nieuwe rentevaste periode met de bijbehorende actuele rente kiezen. Mogelijk brengt IQWOON een vergoeding in rekening, die is meestal aftrekbaar voor de inkomstenbelasting. Via Mijn IQWOON kan ik eenvoudig berekenen of ik kan profiteren van een tussentijdse rentewijziging.
Mijn hypotheek oversluiten
Ik wil niet verhuizen, maar wel profiteren van de lage hypotheekrente. Bij het oversluiten kies ik een nieuwe rentevaste periode met de bijbehorende actuele rente. Het verschil met een tussentijdse rentewijziging is dat ik de vergoeding die hiervoor geldt niet in één keer betaal, maar meefinancier in mijn nieuwe hypotheek. Aan oversluiten zijn kosten verbonden voor hypotheekadvies en de notaris. Dit regel ik samen met mijn hypotheekadviseur. Via deze rekentool weet ik binnen 2 minuten of oversluiten voor mij interessant is.
Lagere tariefklasse
Heb ik een hypotheek zonder NHG? En los ik af? Dan wordt mijn rente automatisch naar beneden aangepast en hoef ik maandelijks minder te betalen. Aflossen op mijn hypotheek kan ik zelf regelen in Mijn IQWOON. Meer informatie over extra aflossen vind ik in deze faq onder extra aflossen.
>
Nee, deze termen worden vaak door elkaar gebruikt. Maar bij ons betekenen ze hetzelfde.
>
Nee, je kunt de looptijd van je hypotheek niet verlengen. De einddatum van je hypotheek blijft hetzelfde. Je hypotheek heeft een looptijd van maximaal 30 jaar. Als je jouw hypotheek voor 30 jaar hebt afgesloten en na 4 jaar verhuist dan verandert de einddatum van je hypotheek niet. De resterende looptijd is dan dus maximaal 26 jaar. Verhoog je je hypotheek? Dan geldt voor dit verhoogde deel wel een looptijd van maximaal 30 jaar.
>
Ja, dat kan. Je risicoklasse wijzigt dan wel. Hierdoor kan het ook gebeuren dat je rente wijzigt. Voor het bepalen van de rente van de nieuwe risicoklasse van je nieuwe hypotheek, kijken we naar de rentelijst die van toepassing is op je oude hypotheek. Het kan gebeuren dat er op meerdere leningdelen andere rentelijsten van toepassing zijn.
>
Informatie over afspraken die wij gemaakt hebben kun je terugvinden in je algemene voorwaarden en je hypotheekaanbod.
>
Ja, je moet opnieuw aan onze acceptatievoorwaarden voldoen. Dit zijn dezelfde acceptatievoorwaarden als welke wij voor nieuwe klanten gebruiken. Wij hanteren voor klanten die gebruik maken van de meeneemregeling dus geen ‘lichtere’ toetsing. Is de resterende rentevastperiode van jouw bestaande hypotheek minder dan 10 jaar? Dan wordt deze getoetst tegen de door de AFM wettelijk vastgesteld toetsrente, zelfs als je op dit moment een lagere hypotheekrente betaalt. Is je nieuwe hypotheek op inkomen hierdoor niet haalbaar, dan is het wellicht een optie om voor je oude hypotheek eerst gebruik te maken van rentemiddeling.
>
Is je nieuwe hypotheek gestart, maar is je oude hypotheek nog niet terugbetaald? Dan ga je vanaf het moment dat je nieuwe hypotheek start een andere rente betalen over je oude hypotheeklening. Dit is een rente die hoort bij een rentevastperiode van 1 jaar. Je oude woning moet binnen 2 jaar na de start van je nieuwe hypotheek verkocht zijn. Na het aflopen van de eerste rentevastperiode van 1 jaar krijg je dus weer een nieuwe rentevastperiode van 1 jaar.
>
Is je oude hypotheek afgelost? Dan heb je daarna 6 maanden de tijd om de hypotheekakte voor je nieuwe woning te tekenen. Daarna kan je geen gebruik meer maken van de meeneemregeling.
>
Je oude woning moet binnen 2 jaar na de start van je nieuwe hypotheek verkocht zijn. Je moet de oude hypotheek ook binnen deze periode hebben terugbetaald. Lukt dit niet? Dan moeten we in onderling overleg afspreken hoe de oude hypotheek alsnog terugbetaald kan worden. We hebben het recht om de hypotheek op te eisen als we geen oplossing vinden om de oude hypotheek binnen de genoemde periode terug te betalen.
>
Nee helaas, wanneer jullie je oude woning verkopen en allebei een nieuwe woning kopen, kan slechts éen van jullie (jij of je ex-partner) gebruik maken van de meeneemregeling. De ander moet schriftelijk afstand doen van zijn of haar recht op de meeneemregeling.
Als jullie je woning niet verkopen, dan kan alleen degene die in het huis blijft wonen en de hypotheek betaalt gebruik maken van de meeneemregeling.
>
Ja, dat kan. Wel toetsen wij of wij het verantwoord vinden om een lening te verstrekken. Dit doen we op dezelfde manier als met iedereen die we een hypotheek willen verstrekken.
>
Ja, hier zijn mogelijkheden voor. Afhankelijk van de situatie kun je je hypotheek omzetten naar een aflossingsvrije, annuïtaire of lineaire aflosvorm. Of een combinatie hiervan.
>
Je kunt je hypotheek meenemen voor het op dat moment uitstaande bedrag. Als je boven op het uitstaande bedrag een hogere hypotheek wil, geldt voor die verhoging dat we pas op dat moment kunnen beoordelen of we de hogere hypotheek wel of niet kunnen geven. De hogere hypotheek kan je alleen afsluiten als een annuïteiten- of een lineaire hypotheek. Wanneer je je hypotheek gaat verhogen, dan mag je hypotheek in totaal maximaal €750.000,- zijn.
>
Ja. Om je hypotheek mee te kunnen nemen naar een nieuwe woning, moet je ons een bericht sturen. Dit moet minimaal 30 dagen voordat je oude hypotheek is terugbetaald.
>
Nee, wij brengen geen kosten bij je in rekening. Je kunt echter wel met andere kosten te maken krijgen. Bijvoorbeeld kosten voor een notaris, een adviseur en een taxatierapport. Maar er zijn ook andere kosten, zoals overdrachtsbelasting, kosten voor NHG en kosten voor een bankgarantie. Vraag hiernaar bij je adviseur.
>
Ja, bij een nieuwe hypotheek moet je hele financiële situatie opnieuw worden bekeken. Een wijziging in je hypotheek kan grote financiële gevolgen hebben. Bij het verstrekken van een nieuwe hypotheek vinden wij het daarom niet meer dan logisch dat klanten gebruik maken van een adviseur.
>
Als ik dit jaar nog geld uit mijn bouwdepot wil ontvangen moet het ingevulde en ondertekende declaratieformulier per deze datums binnen zijn bij IQWOON:
>
Bij het afsluiten van een hypotheek kan ik een deel van het hypotheekbedrag in een bouwdepot laten plaatsen. Dit geld moet ik gebruiken om verbouwkosten of de bouw van een nieuwbouwhuis te betalen. De hoogte van het bouwdepot is onder andere afhankelijk van de waarde van mijn woning voor en na verbouwing.
In een verbouwplan heb ik vastgelegd wat ik ga doen en hoeveel geld ik hiervoor nodig heb. Rekeningen die niet in mijn verbouwplan passen, kan ik daarom niet betalen uit mijn bouwdepot. Bij een nieuwbouwwoning kijkt IQWOON naar de termijnen in de koopovereenkomst
Mijn bouwdepot beheer ik via Mijn IQWOON. In mijn persoonlijke omgeving kan ik facturen uploaden, wijzigingen doorgeven en het saldo van mijn bouwdepot checken. Ook zie ik wanneer IQWOON mijn rekeningen betaalt. Met Mijn IQWOON heb ik op elk moment een bijgewerkt overzicht.
>
Wanneer IQWOON een kopie van de getekende akte van de notaris ontvangt, kan ik gebruikmaken van mijn bouwdepot. Uiterlijk 3 werkdagen na het ingaan van mijn hypotheek krijg ik een brief thuis met een registratiecode en instructies om Mijn IQWOON te activeren. Via Mijn IQWOON kan ik vervolgens eenvoudig gebruikmaken van mijn bouwdepot en declaraties indienen.
>
Ik kan mijn rekeningen eenvoudig online declareren via Mijn IQWOON door een foto van de bonnen en facturen te uploaden. IQWOON betaalt vervolgens de kosten uit mijn bouwdepot. Dan kan aan mij zijn als ik het geld heb voorgeschoten. Of rechtstreeks aan de aannemer of leverancier. Via Mijn IQWOON kan ik 24/7 declaraties indienen. Klik hier om in te loggen.
Ik maak nog geen gebruik van IQWOON
Hier kan ik een account aanmaken door te klikken op 'Registreren'. Over een aantal werkdagen ontvang ik een brief met de nieuwe code en een handleiding van Mijn IQWOON.
>
Via Mijn IQWOON kan ik de einddatum van mijn bouwdepot terugvinden. Voor een nieuwbouwwoning is het bouwdepot 24 maanden geldig. En voor bestaande bouw 9 maanden. Verlengen is mogelijk met 6 maanden. Maar in die periode krijg ik geen rentevergoeding meer over het bouwdepot.
>
IQWOON beoordeelt mijn declaratie binnen 6 werkdagen. Is mijn declaratie goedgekeurd? Dan betaalt IQWOON het geld binnen 1 werkdag uit. Als mijn declaratie niet is goedgekeurd, laat IQWOON dit weten.
Zodra mijn declaratie is beoordeeld, ontvang ik een notificatiemail dat er een bericht klaarstaat in Mijn IQWOON. Als ik nog geen account heb, kan ik hier een account aanmaken door te klikken op 'Registreren'. Binnen enkele dagen ontvang ik thuis een brief met de nieuwe code en een handleiding voor Mijn IQWOON.
>
Ik ontvang geen bevestiging wanneer IQWOON een rekening uit mijn bouwdepot betaalt. De voortgang van mijn declaraties kan ik volgen via Mijn IQWOON.
In de eerste week van een nieuwe maand ontvang ik van IQWOON een overzicht (mutatieoverzicht) per post. Met dit overzicht kan ik controleren welke rekeningen IQWOON uit mijn bouwdepot heeft betaald.
>
Via Mijn IQWOON kan ik aangeven dat ik het bedrag aan mijzelf wil laten overmaken. Belangrijk! Naast de rekening, moet ik ook een kopie van mijn rekeningoverzicht sturen. Zo kan IQWOON zien dat de rekening ook echt van mijn bankrekeningnummer is betaald.
>
Ik houd rekening met onderstaande voorwaarden:
Als ik een aankoop heb gedaan bij of werkzaamheden heb laten uitvoeren door een bedrijf buiten Nederland, houd ik ook rekening met het volgende:
>
Bij het insturen van de declaratie via Mijn IQWOON geef ik aan welk bedrag uit welke rubriek uitbetaald moet worden. Hierbij voeg ik de verzamelfactuur toe.
>
IQWOON betaalt niets uit mijn bouwdepot zonder rekening, kassabon of ander betaalbewijs.
Heb ik het product gekocht vanaf mijn eigen bankrekening? Dan kan ik de orderbevestiging opsturen van dit product samen met een kopie van mijn rekeningoverzicht waarop deze aankoop vermeld staat. Mijn orderbevestiging moet wel voldoen aan deze voorwaarden:
>
Als ik zeker wil weten dat mijn betaling zo spoedig mogelijk betaald wordt, biedt IQWOON een spoedprocedure. Tegen betaling van de spoedkosten beoordeelt en betaalt IQWOON de declaraties dezelfde dag. De kosten voor de spoedprocedure betaal ik uit het bouwdepot. Ik kan voor betalingen uit alle rubrieken een spoedbetaling aanvragen.
De volgende voorwaarden zijn van toepassing:
>
Ik kan mijn huis op allerlei manieren energiezuiniger maken. De mogelijkheden bekijk ik op de pagina duurzaam wonen.
Let op! Plannen voor EBV of EB mag ik tussentijds niet wijzigen.
>
Bij het bepalen van mijn bouwdepot heb ik aangegeven welk deel gereserveerd moet worden voor meerwerk. Er is een aparte rubriek waaruit ik meerwerk kan declareren.
>
Via Mijn IQWOON kan ik onder het kopje 'bouwdepot' een verzoek indienen om mijn bouwdepot te verlengen.
>
Is mijn declaratie afgewezen? Dan vind ik in de berichtenbox van Mijn IQWOON de afwijsreden. In het bericht staat ook waar ik rekening mee moet houden. Met een aangepaste factuur moet ik een nieuwe declaratie indienen.
Is mijn declaratie nog niet beoordeeld en kom ik erachter dat deze fout is? Dan bel ik naar 010-266 3665 om mijn declaratie te annuleren.
>
Via Mijn IQWOON kan ik aangeven wat mijn laatste declaratie is. Doe ik dit niet? Dan stopt IQWOON mijn bouwdepot automatisch als ik deze helemaal verbruikt heb. Of als de looptijd van het bouwdepot is verstreken.
>
Het kan zijn dat de factuur en/of de declaratie niet voldeden aan de voorwaarden. Ik vind de afwijsreden in de berichtenbox van Mijn IQWOON. In het bericht staat ook waar ik rekening mee moet houden. Heb ik een aangepaste factuur? Dan moet ik een nieuwe declaratie indienen via Mijn IQWOON.
>
Hier kunnen twee redenen voor zijn:
>
Als mijn declaratie nog niet beoordeeld is wanneer ik erachter kom dat deze fout is, dan kan ik het annuleren door te bellen naar 010-266 3665.
>
Ik kan het verbouwplan aanpassen als dit de waarde van mijn woning verhoogt. Ik heb hier vooraf wel toestemming nodig van IQWOON. Hiervoor ga ik in Mijn IQWOON naar 'Verbouwplan wijzigen'. Nadat ik het nieuwe plan heb ingediend, gaat IQWOON deze beoordelen. Soms vraagt IQWOON om extra informatie, zoals een nieuw taxatierapport. Het verwerken van dit verzoek duurt ongeveer 10 werkdagen.
>
Een veelvoorkomende reden is dat er minder dan 50 procent van de rubriek is verbruikt. Als ik deze rubriek alsnog wil wijzigen, dan kan IQWOON extra documenten opvragen. Bijvoorbeeld een aanvullende verklaring van dezelfde taxateur.
Waarom moet IQWOON extra documenten opvragen?
Ik heb geld geleend om bepaalde werkzaamheden te verrichten. Aan de hand daarvan is bepaald wat de marktwaarde na verbouwing wordt. Vervallen bepaalde werkzaamheden? Of gebruik ik niet het volledige bedrag in de rubriek voor de werkzaamheden? Dan kan dit ervoor zorgen dat de marktwaarde na verbouwing lager is. Als dezelfde taxateur in die aanvullende verklaring aangeeft dat de waarde niet lager zal zijn, dan gaat IQWOON aan de slag met het (her)beoordelen van mijn wijzigingsverzoek.
Wil ik een andere rubriek wijzigen dan ‘Volume vergrotend’ of ‘kosten van direct noodzakelijk herstel (van achterstallig onderhoud)’? En heb ik al 50 procent of meer van het bedrag in bouwdepot binnen die rubriek gedeclareerd? Dan is de nieuwe taxatie niet nodig.
De rubrieken 'Energiebespaarbudget' en 'energiebesparende voorzieningen' kan ik niet wijzigen!
>
Heb ik de rubriekswijziging via Mijn IQWOON aangevraagd? En is het verzoek afgehandeld? Dan ontvang ik per mail een melding dat er een bericht in de berichtenvanbox van Mijn IQWOON klaarstaat. In dit bericht staat of de wijziging is doorgevoerd of afgewezen. Het verwerken van dit verzoek duurt ongeveer 10 werkdagen.
>
Als mijn verzoek nog niet is beoordeeld, kan ik mijn verzoek annuleren via 010-266 3665.
>
Zodra ik geïnformeerd ben dat de rubriekswijziging akkoord is, kan ik hiervan gebruikmaken. Ik ontvang deze bevestiging in de berichtenbox van Mijn IQWOON.
>
Via Mijn IQWOON kan ik eenvoudig zelf een extra bedrag aflossen met iDEAL. Via Mijn IQWOON:
Na het inloggen ga ik naar ‘Extra terugbetalen‘ en kies ik op welk leningdeel ik wil aflossen met welk bedrag. Dit kan op één of meer leningdelen zijn.
Kan ik geen gebruikmaken van iDEAL? Dan kan ik het bedrag overmaken op het rekeningnummer waarmee IQWOON ook het maandbedrag van mijn lening afschrijft. In de omschrijving vermeld ik het leningnummer of overeenkomstnummer waarop ik wil aflossen.
>
Per kalenderjaar mag ik 20 procent van mijn origineel geleende bedrag extra aflossen zonder een vergoeding te betalen.
Als ik meer dan 20 procent extra wil aflossen, kan het zijn dat ik een vergoeding moet betalen. De vergoeding kan ik eenvoudig berekenen via Mijn IQWOON. De vergoeding wordt berekend op basis van de AFM leidraad.
>
Ja, zodra mijn extra aflossing is verwerkt, ontvang ik een bevestiging in de berichtenbox van Mijn IQWOON.
>
Ik mag zelf bepalen hoe vaak ik een extra aflossing doe. Per kalenderjaar mag ik 20 procent van mijn origineel geleende bedrag extra aflossen zonder een vergoeding te betalen. Als ik meer dan 20 procent extra wil aflossen, kan het zijn dat ik een vergoeding moet betalen. De vergoeding kan ik eenvoudig berekenen via Mijn IQWOON. De vergoeding wordt berekend op basis van de AFM leidraad.
>
Als de extra aflossing is verwerkt, ontvang ik een bevestiging. Hierin zie ik gelijk wat mijn nieuwe maandbedrag wordt. Los ik extra af via Mijn IQWOON? Dan zie ik van tevoren ook een schatting van mijn nieuwe maandbedrag.
>
Per kalenderjaar mag ik 20 procent van mijn origineel geleende bedrag extra aflossen zonder een vergoeding te betalen. Is de marktrente lager dan de rente die ik betaal? En los ik meer af dan het vergoedingsvrije bedrag? Dan brengt IQWOON een vergoeding in rekening. De hoogte van de vergoeding is afhankelijk van:
Regel het via Mijn IQWOON
Via Mijn IQWOON kan ik onder 'Aflossen' en dan 'Extra terugbetalen' eenvoudig berekenen hoe hoog de vergoeding wordt.
>
Als de aflossing op de jaaropgave van 2022 moet staan houd ik rekening met deze datums:
Let op:
>
Bij extra aflossen betaal ik een gedeelte van de lening terug. En blijft de lening gewoon doorlopen voor het openstaande bedrag. Bij volledig aflossen betaal ik de hele lening af en wordt de lening stopgezet.
>
In sommige situaties mag ik mijn gehele hypotheek aflossen zonder een vergoeding te betalen. Bijvoorbeeld aan het einde van mijn rentevaste periode of bij de verkoop van mijn woning.
Wil ik mijn gehele hypotheek aflossen met eigen middelen of door het oversluiten van de hypotheek? En is dat meer dan het vergoedingsvrije percentage van 20 procent? Dan wordt er in sommige gevallen een vergoeding in rekening gebracht.
Via Mijn IQWOON kan ik een voorlopige proforma aflosnota opvragen. In de proforma aflosnota staat een schatting van de vergoeding die ik moet betalen.
>
Ga ik de woning verkopen? Dan ontvangt IQWOON graag uiterlijk 2 weken van tevoren een schriftelijk verzoek. Ga ik de hypotheek oversluiten of aflossen uit eigen middelen? Dan ontvangt IQWOON graag uiterlijk 30 dagen van tevoren een schriftelijk verzoek.
>
Of ik een vergoeding moet betalen hangt onder andere af van:
Als ik wil weten of ik een vergoeding moet betalen en hoe hoog die vergoeding is, dan vraag ik een proforma aflosnota aan. Dit is een vrijblijvende berekening die mij een schatting geeft van de hoogte van de vergoeding op het moment dat ik het aanvraag.
De proforma aflosnota vraag ik eenvoudig aan via Mijn IQWOON. In de meeste gevallen heb ik binnen een kwartier mijn proforma aflosnota in de berichtenbox.
>
Wanneer de definitieve aflosnota is opgemaakt, dan zet IQWOON de afschrijvingen van de maandelijkse betalingen stop. Heb ik de lening toch niet op de afgesproken datum afgelost? Dan start IQWOON weer met de maandelijkse afschrijvingen. Bij de eerstvolgende afschrijving kan het zijn dat er gelijk een eventueel gemiste maandelijkse betaling afgeschreven wordt.
>
Een voorlopige aflosnota vraag ik aan via Mijn IQWOON. Na het inloggen ga ik naar 'Aflossen' en 'Voorlopige aflosnota' en vul ik mijn gegevens in. In de meeste gevallen ontvang ik binnen 15 minuten de voorlopige aflosnota in de berichtenbox van Mijn IQWOON.
>
Een proforma aflosnota is een vrijblijvende berekening waarin ik zie hoeveel ik moet betalen om de lening af te lossen. In de proforma aflosnota staat onder andere het volgende beschreven:
Als ik besluit de lening echt te gaan aflossen, dan ontvang ik een definitieve aflosnota. Hierin staan de definitieve bedragen die ik moet betalen als ik op de afgesproken datum de lening aflos. Als de definitieve aflosnota is opgemaakt, zet IQWOON de maandelijkse betalingen stop.
>
Wanneer ik de voorlopige aflosnota via Mijn IQWOON aanvraag, ontvang ik in de meeste gevallen binnen 15 minuten mijn voorlopige aflosnota in de berichtenbox van Mijn IQWOON.
>
Het teveel betaalde bedrag stort IQWOON aan mij terug op hetzelfde rekeningnummer waarvan de maandelijkse bedragen worden afschreven.
>
Ik ontvang geen bevestiging als mijn lening volledig is afgelost. Op de eerstvolgende jaaropgave zal ik zien dat het bedrag van de lening op €0,00 staat.
>
Liep er bij de aanvraag van mijn hypotheek een overlijdensrisicoverzekering of is deze aangevraagd? Dan kan het zijn dat deze gekoppeld is aan mijn hypotheek. Dit heet verpanden. Hierdoor heeft de geldverstrekker meer zekerheid dat ik de lening terugbetaal. Bij een overlijden keert de verzekering namelijk uit aan de geldverstrekker.
Als de overlijdensrisicoverzekering gekoppeld (verpand) is aan de lening. Dan wordt de verzekering vrijgegeven als ik de lening volledig heb afgelost. IQWOON stuurt de verzekeraar een bericht dat de koppeling (verpanding) kan vervallen. Vervolgens ontvang ik van de verzekeraar een bevestiging als dit verwerkt is. Ik kan er dan zelf voor kiezen of ik de verzekering door wil zetten.
>
Ik ontvang elk jaar van IQWOON een totaaloverzicht van alle bedragen die ik in het jaar moest betalen en die ik in het jaar heb ontvangen. De jaaropgave bevat alle gegevens die ik kan gebruiken voor mijn belastingaangifte.
>
Via Mijn IQWOON kan ik mijn jaaropgave medio januari bekijken en downloaden. Ik ontvang een notificatiemail wanneer mijn jaaropgave klaarstaat. Ik ontvang geen jaaropgave per post.
Ik heb nog geen persoonlijk account
Ik kan mijn account activeren via deze pagina. Ik ontvang dan uiterlijk binnen drie dagen mijn registratiecode per post.
>
Ik neem contact op met IQWOON en gebruik hiervoor de contactgegevens die vermeld staan op mijn jaaropgave.
>
Bij deze leningvorm betaal ik alleen rente en betaal ik geen aflossing terug. Ik moet deze lening aan het einde van de looptijd in één keer terugbetalen.
>
Toen ik de lening afsloot heb ik afgesproken dat ik per jaar een maximaal bedrag van mijn lening vergoedingsvrij extra mag terugbetalen. Het bedrag dat ik extra heb terugbetaald, is hoger geweest dan dat ik met IQWOON heb afgesproken. Ik heb daarom extra kosten gemaakt. Dit bedrag staat bij ‘vergoeding contante waarde’.
>
Ik vul het contactformulier in en ontvang op korte termijn een kopie van mijn jaaropgave.
>
Dit bedrag geeft aan hoeveel rente ik heb ontvangen over het bedrag in mijn bouwdepot. Dit bedrag moet IQWOON melden aan de Belastingdienst.
>
Ja, de extra terugbetaling voor de maand december is verwerkt in het totale bedrag van mijn lening per 31 december. Het vaste maandbedrag voor de maand december betaal ik in januari van het volgende jaar.
>
Als ik een bedrag extra terugbetaal dan wordt mijn totale lening lager en betaal ik minder rente. Ik betaal de rente achteraf. De rente over de maand december wordt in januari van het volgende jaar van mijn bankrekening afgeschreven. De rente over de maand december verwerkt IQWOON in de jaaropgaven van het volgende jaar.
>
IQWOON heeft het bedrag dat ik extra heb terugbetaald ontvangen, maar nog niet verwerkt. Deze wordt verwerkt met de datum waarop IQWOON het bedrag heeft ontvangen. Hierdoor wordt er rekening gehouden met de rente. Ik heb een brief ontvangen over mijn extra terugbetaling. Ik kan deze brief gebruiken bij mijn aangifte aan de Belastingdienst om mijn totale lening per 31 december aan te passen. Een aanpassing op mijn jaaropgave is hiervoor niet meer nodig.
>
Ik heb mijn lening helemaal terugbetaald en heb hierdoor geen lening meer.