Meer informatie over een onderwerp in de video?
klik op dit icoon

Mijn eerste belastingaangifte als huiseigenaar: zo doe ik dat

menu
Gepubliceerd

17 april 2019

Laatst gewijzigd

11 april 2022

Je hebt vorig jaar je eerste eigen huis gekocht. Whoop Whoop! Je wist vast al dat je een deel van de betaalde hypotheekrente terug kan krijgen van de Belastingdienst. Maar wist je ook dat je nog meer gemaakte kosten kan aftrekken van de inkomstenbelasting? Lees hoe dat werkt en voorkom dat je belastingvoordeel misloopt!


Tip!
Een goede voorbereiding is het halve werk. Verzamel dus voor je begint alle gegevens en documenten.


 


Stap 1: de hypotheekrenteaftrek


Als kersverse huizenbezitter heb je recht op hypotheekrenteaftrek. De hypotheekrente die je hebt betaald, mag je deels van je totale inkomen aftrekken bij de aangifte. Werk je in loondienst? Dan krijg je geld terug. Ben je zzp’er? Dan wordt de belasting die je moet betalen lager. De rente is in bepaalde situaties alleen aftrekbaar als je een annuïteiten- of lineaire hypotheek hebt afgesloten. Daarbij betaal je elke maand al een stuk aflossing.


Op je jaaropgave staat hoeveel rente je hebt betaald in 2021. Houd hem dus bij de hand! Heb je een IQWOON hypotheek? Dan vind je je jaaropgave in Mijn IQWOON.


Voorlopige teruggave


Heb je de teruggave al geregeld bij het afsluiten van je hypotheek? Dan krijg je elke maand al een deel van de betaalde rente terug van de Belastingdienst. Dat heet de voorlopige teruggave. Daarmee verlaag je meteen je maandlasten. Heb je nog geen voorlopige teruggave? Dan kan je die online aanvragen. Dat hoeft maar één keer: de Belastingdienst stuurt je dan voortaan elk jaar automatisch een voorlopige aanslag.


Heb je vorig jaar al een voorlopige teruggave aangevraagd en gekregen? Vergeet dan niet dat je voor 2022 een lager bedrag terugkrijgt omdat je geen eenmalige kosten meer hebt. Bijvoorbeeld de kosten voor je hypotheekadvies. Pas daarom het bedrag aan, anders moet je volgend jaar terugbetalen!


 


Stap 2: de WOZ-waarde


De hypotheekrente mag je dus van je inkomen afhalen. Maar je moet ook iets bij je inkomen optellen: het eigenwoningforfait. Eigenwoning-wat? Dat is simpel gezegd een belasting voor het feit dat je in je huis woont. Om dat forfait te berekenen, heb je de door de gemeente berekende WOZ-waarde nodig. Die staat vermeld op het aanslagbiljet voor de gemeentelijke belastingen dat je begin van het jaar hebt ontvangen. Let op: voor de aangifte over 2021 heb je de WOZ-waarde per 1 januari 2020 nodig!


Tip!
Je kunt je WOZ-waarde ook vinden op www.wozwaardeloket.nl


Schrik niet: je hoeft niet de hele WOZ-waarde te betalen als belasting. Het eigenwoningforfait is voor de meeste huizen voor 2021 0,5 procent. Heb je een huis met een WOZ-waarde van 200.000 euro, dan tel je dus 0,5 procent daarvan op bij je inkomen: 1.000 euro. In het aangifte programma gaat dat automatisch. Over die 1.000 euro betaal je belasting en voor de meeste mensen is dat 37,1 procent oftewel 371 euro. Dat bedrag gaat dus weer af van je hypotheekrenteaftrek.


 


Stap 3: Eenmalig aftrekbare kosten


Als je je eerste huis hebt gekocht, heb je behalve de rente nog allerlei andere kosten gemaakt. Die mag je voor een deel ook aftrekken van je inkomsten over 2021. De vuistregel is dat alle kosten voor rente en het regelen van de hypotheek wel mogen worden afgetrokken. Maar alle kosten voor de aankoop van je huis niet.


Altijd aftrekbaar


Bij een nieuw huis mag je altijd deze kosten aftrekken:



  • De kosten van je hypotheekadviseur

  • De kosten van de hypotheekakte bij de notaris

  • De kosten van het inschrijven van de hypotheekakte

  • De kosten voor de taxatie 


Je kunt deze (eenmalige) kosten invullen onder ‘Financieringskosten’. Deze kosten zijn nog niet vooraf ingevuld.


Aftrekbaar bij NHG


Heb je een lening met Nationale Hypotheek Garantie, dan mag je ook deze kosten aftrekken:



  • De premie (borgstellingsprovisie) voor de NHG

  • De kosten van een bouwkundig rapport als dat nodig was voor de NHG


Aftrekbaar bij nieuwbouwwoning en verbouwen



  • De bouwrente die je hebt betaald na het sluiten van de voorlopige koopovereenkomst

  • De kosten van een bouwdepot of verbouwingsdepot. Daarvan moet je wel de rente afhalen die je over het depot hebt gekregen

Tip!



Wat veel mensen niet weten, is dat je ook je eigen kosten mag aftrekken die je hebt gemaakt voor het afsluiten van de hypotheek. Denk aan telefoon- en reiskosten, eventueel ook kosten van het opsturen en printen van formulieren. Daarvan moet je dan wel bewijs hebben, dus bewaar bonnetjes en rekeningen goed!

Nog een tip!



Heb je de looptijd van de hypotheekofferte laten verlengen? Bijvoorbeeld omdat het langer duurde voordat de koop rond was? Dan heb je misschien bereidstellingsprovisie moeten betalen. Ook die kosten kun je aftrekken.

Niet aftrekbaar


Wat je niet kunt aftrekken, zijn:



  • Makelaarskosten

  • Overdrachtsbelasting

  • Kosten die te maken hebben met de koopakte (notaris en inschrijving)

  • Onderhoudskosten en verbouwingskosten waar je geen lening voor hebt afgesloten


 


Alles ingevuld, en nu?


Alle kosten die je hebt ingevuld, worden van je inkomen afgetrokken. Vervolgens wordt berekend hoeveel belasting je moet betalen. Omdat je werkgever maandelijks al loonbelasting inhoudt, betekenen de aftrekposten dat je nog geld terugkrijgt. Ben je zelfstandige? Dan gaat het bedrag dat je nog aan belasting moet betalen omlaag. Heb je al een voorlopige teruggave ontvangen? Dan wordt dat bedrag van de teruggave afgehaald.


 


De laatste drie dingen waar je op moet letten


Tot slot nog drie belangrijke dingen die mensen weleens vergeten. Maar jij nu dus niet!


1. Controleer


Om het makkelijker te maken, heeft de Belastingdienst veel gegevens al vooraf ingevuld in het aangifteprogramma. Controleer die gegevens altijd! Als ze niet kloppen, ben jij daarvoor verantwoordelijk.


2. Verdeel


Woon je samen en zijn jullie fiscale partners? Dan mag je de aftrekposten onderling verdelen. In het laatste deel van het aangifteprogramma kun je bedragen heen en weer schuiven om te bekijken wat voor jullie het beste uitpakt. Probeer dat gerust meer dan een paar keer, want het kan veel geld schelen!


3. Wees op tijd


Doe uiterlijk voor 14 juli aangifte. Heb je je aangifte voor 1 april ingediend, dan krijg je voor 1 juli bericht van de Belastingdienst. Ben je te laat? Dan krijg je niet meteen een boete, maar wel een herinnering. Je krijgt dan alsnog de tijd om je aangifte in te dienen, maar reken niet op meer dan twee weken.


Voel je al aankomen dat je het niet gaat redden om op tijd je belastingaangifte te versturen, vraag dan uitstel aan. Dat moet vóór 1 mei. Je krijgt dan uitstel tot 1 september. Het is natuurlijk altijd beter om je aangifte gewoon op tijd af te handelen, want van uitstel komt afstel!


 


Is het niet je eerste huis?


Heb je al eerder een huis gekocht? Let dan ook op de volgende punten bij het invullen van je aangifte:



  • Heb je een (bank)spaarhypotheek? Als je die voor 1 januari 2013 hebt afgesloten, mag je de betaalde rente voor die hypotheek nog wel aftrekken van je inkomen.

  • Heb je je hypotheek overgesloten toen je ging verhuizen? Dan kan het zijn dat je een vergoeding moest betalen. Die kosten mag je ook aftrekken.

  • Heb je vorig jaar een restschuld overgehouden aan de verkoop van je vorige woning? Dan is de rente over de lening die je voor dat bedrag hebt afgesloten niet aftrekbaar. Is die restschuld voor 2018 ontstaan? Dan mag je de kosten nog wel aftrekken, maar niet langer dan 15 jaar.

Lees vorige artikel
Lees volgende artikel
IQWOON logo
Welkom! Om je een goed werkende website te bieden gebruiken wij cookies.
Cookieverklaring
We bieden je de keuze uit drie opties:
Cookieverklaring