Sommige merknamen zijn niet uit te spreken. Je mag er bij de apotheek dus best even over doen als je Oscillococcinum nodig hebt. Of je vraagt gewoon naar een homeopathisch pilletje tegen griep. Er zijn ook merknamen die je misschien verkeerd uitspreekt, terwijl je het helemaal niet weet. IQWOON is daarvan een voorbeeld. Maar laten we eerst een paar andere bekende merknamen doornemen.
Even snel een T-shirtje scoren? Dat doe je bij de Priemark. Toch? Niet dus! Je gaat ervoor naar de Prajmark.
Als je dan toch gaat winkelen, pas je meteen een paar sneakers van Najk. Al zal de verkoper het (terecht) over Najkie hebben.
En dan meteen maar door voor een nieuw paar Leevies? Je kan beter naar Lievajs vragen. Zo spreken ze het in Amerika ook uit.
Niet boos worden, maar Bose spreek je niet uit als Boze. Je zegt Booz.
Dit Duitse bedrijf wilde eerst dokter OEtker heten. Maar dat was misschien niet chique genoeg. Nu luistert het bedrijf alleen nog naar dokter Utker.
Ook Lidl is Duits, maar dit bedrijf heeft nooit moeilijk gedaan over de uitspraak. Duitsers zeggen liedul. Niet liddul. Dat verwachten ze ook van ons.
Wij willen natuurlijk graag in één adem genoemd worden met prachtige merken als Nike en Lidl. Wat we met elkaar gemeen hebben, is dat de juiste uitspraak van onze merknaam ook niet bij iedereen bekend is. Je spreekt IQWOON gewoon uit als IKWOON. Het heeft dus niets met je IQ te maken. Al kan het wél heel slim zijn om voor onze hypotheek te kiezen. Of dat zo is, kan je aan je adviseur vragen.